Celem szkolenia dotyczącego tematyki regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania jest wskazanie prawidłowych zapisów, jakie powinny zawarte być w obu regulaminach.
W związku z nowelizacją Kodeksu Pracy, pracodawcy zostali zobligowani do dokonania zmian i uzupełnienia o nowe zapisy istniejących już w ich zakładach regulaminów i aktów wewnątrzzakładowych, a czasami wręcz opracowania zupełnie nowych dokumentów.
Postanowienia zawarte w regulaminach mają istotne znaczenie dla funkcjonowania organizacji, a ich naruszenie może stanowić wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym i wiązać się z koniecznością wstecznego naliczania – w wyniku kontroli PIP – należności pracowniczych.
Dlatego też bardzo ważne jest posiadanie takich regulaminów, w których zawarte zapisy i regulacje w pełni będą odpowiadać potrzebom pracodawcy w 2024 roku.
Szkolenie ma charakter praktycznych warsztatów, podczas których – krok po kroku – uczestnicy zapoznają się, jak w prawidłowy sposób tworzyć regulamin pracy i wynagradzania oraz wprowadzać zmiany i aktualizacje w istniejących już dokumentach.
I. Tworzenie regulaminów pracy oraz ich aktualizacja w 2024 roku:
1. Przedstawiciele pracowników jako strony konsultacji regulaminów wewnątrzzakładowych.
2. Charakter prawny regulaminu pracy.
3. Ustalenia Regulaminu pracy.
4. Obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy a brak zgody związku zawodowego.
5. Czy można regulamin wprowadzić samodzielnie?
6. Termin obowiązywania regulaminów.
7. Czy przy zmianie regulaminów należy sporządzać zmiany warunków zatrudnienia dla pracowników?
8. Skutki dokonywania zmian w regulaminie.
9. Treść regulaminu pracy w podziale na część normatywną i informacyjną.
10. Organizacja i porządek w procesie pracy.
11. Warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu.
12. Od którego momentu liczymy czas pracy pracownika?
13. Jakich należy dokonać zapisów w treści regulaminu pracy aby móc rozpoczynać pracę dwukrotnie w tej samej dobie pracowniczej?
14. Zapisy w regulaminie a zmiana grafików harmonogramów w okresie planowania czasu pracy.
15. Jak prawidłowo dokonać zapisów dotyczących systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych czasu pracy?
16. Jak można dokonać zmian zapisów w regulaminie w zakresie czasu pracy?
17. Wyposażenie pracowników w środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze.
18. Wyposażenie w środki ochrony osobistej.
19. Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.
20. W jaki sposób należy poinformować pracownika o zagrożeniach w miejscu pracy – ocenie ryzyka zawodowego?
21. W jaki sposób pracownicy powinni potwierdzać obecność w pracy oraz usprawiedliwienie nieobecności w pracy?
22. Urlopy pracownicze.
23. Jak prawidłowo zapisać sposób udzielania urlopu na żądanie?
24. Poprawność zapisu wykorzystania 2 dni celem siły wyższej!
25. Co powinien zawierać zapis regulaminu w sprawie urlopu opiekuńczego?
26. Elastyczna organizacja pracy dla pracowników uprzywilejowanych.
27. Korzystanie z telefonów służbowych.
28. Kary porządkowe.
29. Obowiązki stron stosunku pracy.
30. Termin, miejsce i czas wypłaty wynagrodzenia.
31. Systemy i rozkłady czasu pracy.
32. Wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały.
33. Monitoring – cel i zasady funkcjonowania.
34. Obowiązki dotyczące BHP.
35. Wejście w życie regulaminu pracy – zasady.
36. Zmiana regulaminu pracy i zawieszenie jego postanowień w czasie trudności ekonomicznych pracodawcy.
II. Tworzenie regulaminów wynagradzania oraz ich aktualizacja w 2024 roku:
1. Ustalanie warunków wynagradzania i sposób tworzenie odpowiedniej treści przepisów.
2. Wynagrodzenie i inne świadczenia związane z pracą.
3. Czy w treści regulaminu wynagradzania wskazujemy zasady naliczania i wypłacania premii uznaniowej?
4. Jak prawidłowo dokonać zapisów składników wynagrodzenia, aby wliczać lub nie wliczać do podstawy zwolnienia lekarskiego?
5. Czy zapisy w regulaminie dotyczące premii regulaminowej wliczamy do zasiłku macierzyńskiego?
6. Czy zmiana terminu wynagradzania za pracę niesie za sobą obowiązek dokonania tego faktu porozumieniem zmieniającym?
7. Czy można zawiesić zapisy w regulaminie wynagradzania?
8. Czy każda zmiana regulaminu wymaga konsultacji ze związkami zawodowymi?
9. Czy zmieniając zasady wynagradzania pracowników należy sporządzić porozumienia zmieniające?
10. Czy przy zmianie terminu wynagradzania należy z pracownikiem uprzednio wypowiedzieć warunki?
11. Wejście w życie regulaminu – zasady.
12. Akta prawne potrzebne do opracowania regulaminu pracy.
UWAGA!
Uczestnicy szkolenia oprócz materiałów szkoleniowych otrzymują wzorce prawidłowo skonstruowanych regulaminów pracy i wynagrodzenia.