Zapraszamy Państwa na kompleksowe szkolenie dotyczące KSeF. Szkolenie ma na celu przedstawienie zarówno aspektów prawnych (wpływ na rozliczenia podatkowe oraz cywilno-prawne) jak i praktycznych (biznesowych, technicznych).
W trakcie szkolenia dowiecie się Państwo przede wszystkim:
a/ jak zbudować model uprawnień w KSeF dostosowany do specyfiki Państwa organizacji?
b/ jak nadać uprawnienia w module MCU oraz tworzyć tokeny i certyfikaty w module MCU?
c/ jak przebiega wystawienie i doręczenie faktur wystawionych w KSeF?
d/ jak uzyskać dostęp do faktur zakupowych w KSeF oraz jak zorganizować ich obieg w organizacji?
e/ jakie możliwości daje struktura FA w kontekście identyfikacji różnych szczegółów dostaw i zakupu?
f/ jak wystawić faktury w trybach szczególnych w trybie awarii, offline, offline24?
Oprócz powyższych aspektów, poruszone zostaną wszelkie inne kwestie związane z KSeF, zarówno podatkowe (np. nowa data korekty in minus VAT, nowe elementy ksiąg podatkowych w związku z KSeF) jak i biznesowe (płatności, załączniki, dodatkowe informacje w fakturach).
1. Obowiązki KSeF – kto i od kiedy?
a) od kiedy obowiązek wystawiania faktur w KSeF dla poszczególnych podatników czynnych i zwolnionych?
b) od kiedy obowiązek odbierania faktur w KSeF?
c) które faktury będą wystawiane poza KSeF od lutego 2026 r.? – okresy przejściowe i wyjątki zawarte w ustawie oraz rozporządzeniu.
2. Podatnik w KSeF – uprawnienia, tokeny, certyfikaty:
a) rozpoczęcie korzystania z KSeF przez podatnika będącego osobą fizyczną (narzędzia uwierzytelniania),
b) rozpoczęcie korzystania z KSeF przez podatnika niebędącego osobą fizyczną (narzędzia uwierzytelniania),
c) rodzaje uprawnień nadawane w KSeF:
– uprawnienia nadawana osobie fizycznej,
– uprawnienia nadawane podmiotowi,
– uprawnienia administratora KSeF,
– uprawnienia do samofakturowania,
– uprawnienia w zakresie faktur RR,
d) tokeny i certyfikaty Typu 1 jako narzędzie automatycznej autoryzacji:
– jak utworzyć token/certyfikat Typu 1?
– jak działa token/certyfikat Typu 1?
– jak korzystać z tokenów/certyfikatów Typu 1?
– jaka jest różnica pomiędzy tokenem a certyfikatem Typu 1?
3. Optymalne modele uprawnień/tokenów/certyfikatów w organizacji:
a) czy jest konieczność nadawania uprawnień pracownikom (np. fakturzystom/księgowym)?
b) specyfika uprawnień w strukturach JST oraz Grup VAT,
c) współpraca z zewnętrzną księgowością a uprawnienia w KSeF,
d) współpraca z kontrahentami a uprawnienia w KSeF (np. umowy samofakturowania).
4. Wystawianie faktur w KSeF:
a) wystawianie faktur ustrukturyzowanych (tzw. tryb ONLINE) i specyfika przekazania faktury nabywcy:
– proces wystawienia faktury w KSeF,
– specyfika daty wystawienia faktury w KSeF,
– specyfika przekazania faktury w zależności od statusu nabywcy,
– rola kodów QR na fakturach przekazanych nabywcom w formie wizualnej,
– rola nr KSeF nadanego przez KSeF fakturze ustrukturyzowanej,
– zasady korygowania faktur ustrukturyzowanych,
– zasady wystawiania duplikatów faktur ustrukturyzowanych,
b) wystawianie faktur innych niż ustrukturyzowane w trybach szczególnych (tryb AWARIA, OFFLINE, OFFLINE24) i specyfika przekazania faktur nabywcom:
– czym rożną się poszczególne tryby szczególne?
– proces wystawienia faktur w trybach szczególnych,
– specyfika daty wystawienia faktury w trybach szczególnych,
– specyfika przekazania faktur wystawionych w trybach szczególnych w zależności od statusu nabywcy,
– rola kodów QR Offline/Certyfikat na fakturach przekazanych nabywcom w formie wizualnej,
– termin wysłania do KSeF faktur wystawionych w trybach szczególnych,
– rola nr KSeF nadanych przez KSeF fakturom wystawionym w trybach szczególnych,
– odmienne zasady korygowania faktur w trybie AWARIA i w trybach OFFLINE/OFFLINE24,
– zasady wystawiania duplikatów faktur wystawionych w trybach szczególnych,
c) wystawianie faktur innych niż ustrukturyzowane w trybie AWARIA CAŁKOWITA:
– czym rożni się AWARIA od AWARII CAŁKOWITEJ?
– proces wystawienia i doręczenia faktur w trybie AWARII CAŁKOWITEJ,
– specyfika przekazania faktur wystawionych w trybie AWARII CAŁKOWITEJ,
– czy faktury wystawione w trybie AWARII CAŁKOWITEJ należy wysłać do KSeF?
– zasady korygowania i duplikowania faktur wystawionych w trybie AWARII CAŁKOWITEJ.
5. Dostęp do faktur w KSeF:
a) data otrzymania faktury w KSeF (data otrzymania a data importu do systemu),
b) data otrzymania faktury w trybach szczególnych,
c) dostęp do faktur Klienta w systemie Biura Rachunkowego a procedura akceptacji i opisu faktur przez Klienta,
d) rola funkcji ukrycia faktury w KSeF,
e) rola funkcji oznaczenia faktury scamowej,
f) Struktura FA(3) – zagadnienia praktyczne możliwości struktury FA(3) w kontekście właściwej identyfikacji sprzedaży/zakupu.
6. KSeF a księgi podatkowe:
a) nr KSeF faktury sprzedażowej i zakupowej w księgach podatkowych,
b) Struktura FA(3) – zagadnienia praktyczne możliwości struktury FA(3) w kontekście automatyzacji tworzenia JPK_V7,
c) nowe zasady wykazywania korekty in minus dla korekt wystawionych w KSeF,
d) nowe zasady wykazywania korekty in minus dla korekt wystawionych w trybach szczególnych,
e) nowe zasady wykazywania korekty in minus dla korekt wystawionych poza KSeF i poza trybami szczególnymi (np. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej),
f) krajowe faktury otrzymane poza KSeF od lutego 2026 r. a prawo do odliczenia VAT i zaliczenia wydatków do KUP.
7. KSeF a płatności:
a) doręczanie przez Biuro Rachunkowe Klientom faktur wyłącznie przez KSeF a terminowość płatności dokonywanych przez Klienta,
b) specyfika daty wystawienia faktury w KSeF a termin płatności,
c) rola numerów KSeF w płatnościach dokonywanych od roku 2027,
d) identyfikatory zbiorcze w płatnościach za wiele faktur dokonywanych od roku 2027 (właściwe księgowanie rozrachunków),
e) rozliczanie płatności gotówkowych i kartą płatniczą a faktury w KSeF.
8. Sesja pytań i odpowiedzi – konsultacje.