1. Wprowadzenie – tło reformy i cele zmian:
a/ kontekst reformy Karty Nauczyciela 2025 – najważniejsze założenia,
b/ harmonogram wejścia w życie nowych przepisów (1.09.2025 r.),
c/ uzasadnienie zmian – potrzeba ujednolicenia przepisów i wyeliminowania lokalnych różnic,
d/ zakres zmian dotyczących godzin ponadwymiarowych i nadliczbowych.
2. Rodzaje godzin pracy nauczyciela po reformie:
a/ godziny ponadwymiarowe – definicja, warunki przydziału,
b/ godziny nadliczbowe (powyżej 40h/tydz.) – różnice wobec ponadwymiarowych,
c/ godziny doraźnych zastępstw – nowa kwalifikacja w przepisach,
d/ sytuacje szczególne:
– wycieczki i projekty
– praca administracyjna
– czas pracy specjalistów i nauczycieli wspomagających.
3. Nowe zasady naliczania wynagrodzenia – wzór i zastosowanie na przykładach:
a/ zastosowanie wzoru w praktyce – ćwiczenia z obliczeniami,
b/ przykłady dla różnych typów nauczycieli (18/20/22-godz.),
c/ zasady stosowania wzoru do doraźnych zastępstw,
d/ wpływ dodatków funkcyjnych na wyliczenia,
e/ jak liczyć wynagrodzenie w przypadku niepełnego etatu?
4. Godziny niezrealizowane – kiedy nadal przysługuje wynagrodzenie?
a/ nowy art. 35 ust. 3e Karty Nauczyciela – wynagrodzenie za „gotowość do pracy”,
b/ warunki konieczne do wypłaty za niezrealizowane godziny:
– obecność nauczyciela
– gotowość do pracy
– decyzje dyrektora (np. odwołanie zajęć)
c/ przykłady sytuacji:
– wolne dni ustawowe
– dni dyrektorskie
– rekolekcje
– początek i koniec roku szkolnego
d/ dokumentowanie gotowości do pracy,
e/ granice prawa do wynagrodzenia – kiedy nie przysługuje?
5. Dodatkowe zmiany i skutki prawne:
a/ rozszerzenie możliwości przydzielania godzin ponadwymiarowych:
– nauczyciele bibliotekarze
– pedagodzy, psycholodzy, logopedzi
– nauczyciele świetlicy
b/ wyrok Sądu Najwyższego z lutego 2025r. – obowiązek wynagradzania za nadgodziny:
– za czas pracy > 40 godz./tyg.
– prawo do czasu wolnego lub dodatku
– skutki dla ewidencji czasu pracy
c/ praca zamiast zajęć (np. wycieczka, szkolenie) – kiedy nauczyciel nie traci wynagrodzenia?
d/ zmiany w ewidencji i dokumentacji pracy nauczyciela.
6. Ujednolicenie stosowania przepisów – obowiązki dyrektorów i JST:
a/ nowe zasady obowiązują niezależnie od regulaminów zakładowych,
b/ obowiązek aktualizacji arkuszy organizacyjnych,
c/ rola organu prowadzącego – zalecenia i nadzór,
d/ wzory dokumentów (uchwały, zarządzenia, aneksy do umów).
7. Panel praktyczny – przykłady i analiza przypadków (case studies):
a/ studium przypadku:
– nauczyciel 18h – jak liczyć 4 dodatkowe godziny?
– nauczyciel na niepełnym etacie + zastępstwa
– nauczyciel specjalista z dodatkowymi zajęciami
– niezrealizowane godziny – czy należne wynagrodzenie?
b/ Symulacje z użyciem wzoru.
8. Konsultacje – pytania i odpowiedzi.