Cel szkolenia:
Zapoznanie uczestników z najnowszymi zmianami w przepisach w Ustawie o ochronie sygnalistów i mechanizmami wdrażania wewnętrznych kanałów zgłoszeń. W trakcie szkolenia uczestnicy dowiedzą się m.in.:
– jak opracować i przyjąć wewnętrzne procedury zgłaszania naruszeń prawa?
– jak zapewnić ochronę sygnalistów przed represjami?
– jak poinformować pracowników o procedurze oraz przysługującym im prawach
– jak umożliwić pracownikom anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości?
– jak prowadzić Rejestr Zgłoszeń naruszeń prawa?
– jak zapewnić poufność zgłoszeń, w tym tożsamość sygnalisty oraz treści zgłoszenia?
– jak przestrzegać przepisów i dochować obowiązków związanych z ochroną danych osobowych sygnalistów i osób których zgłoszenie dotyczy?
Nowe obowiązki nałożone na pracodawców w związku z ochroną sygnalistów zostaną szczegółowo omówione na szkoleniu przez specjalistę-praktyka znanego Państwu z dotychczasowych szkoleń, wysoko ocenianego za profesjonalizm oraz jasny i zrozumiały sposób przekazywania wiedzy.
UWAGA:
Każdy uczestnik szkolenia „Ochrona sygnalistów” otrzyma:
– wzór rejestru zgłoszeń nieprawidłowości
– wzór upoważnienia RODO
– wzór komunikatu dla pracowników
– wzory protokołów odbioru
– wzór oświadczenia o zapoznaniu się z procedurami wprowadzenia procedur sygnalisty.
1. Spełnione wymagania Dyrektywy 2019/1937, Ustawy o ochronie sygnalistów oraz RODO.
2. Kim jest sygnalista w zakładzie pracy i czym się zajmuje?
3. Kto może być sygnalistą – Nowa dyrektywa unijna chroni sygnalistów.
4. Kto i jak jest chroniony w obliczu nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego?
5. Kiedy pracodawca musi wprowadzić procedury ochrony sygnalistów w zakładzie pracy?
6. Pracodawca zatrudniający poniżej 50 pracowników a obowiązek ochrony sygnalisty.
7. W jaki sposób liczymy 50 pracowników – liczba osób zatrudnionych czy w przeliczeniu na pełne etaty?
8. Czy do liczby zatrudnionych osób wliczane są osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych?
9. Odpowiedzialność pracodawcy za niewdrożenie ochrony sygnalistów w zakładzie pracy.
10. Jakie obowiązki ma pracodawca wobec zmian w sposobie zgłaszania nieprawidłowości?
11. Generowanie procedury na określonych przez Użytkownika warunkach oraz wdrożenie jej w systemie zgłoszeń.
12. Kanały zgłaszania nieprawidłowości:
a/ kanał wewnętrzny
b/ kanał zewnętrzny
c/ ujawnienie publiczne.
13. Wewnętrzne kanały zgłoszenia i działania następcze:
a/ procedury ogólne
b/ regulamin zgłoszeń nieprawidłowości
c/ czy należy uaktualnić Regulamin pracy?
d/ czy pracodawca jest zobowiązany konsultować wprowadzenie zmian ze związkami zawodowymi?
e/ w jakim terminie wchodzi w życie procedura zgłoszeń wewnętrznych?
f/ czy oświadczenie o zapoznaniu z procedurą przechowywać w aktach osobowych?
g/ ochrona osób dokonujących zgłoszeń, a także osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz osób powiązanych ze zgłaszającym
h/ zapisy obligatoryjne a fakultatywne w procedurach wewnątrzzakładowych pracodawcy
i/ prawidłowe wyznaczenie osób przyjmujących zgłoszenia w organizacji
j/ okres rozpatrywania zgłoszeń w procedurze
k/ efektywny proces zgłaszania naruszeń w organizacji
l/ jakie zapisy procedury rozpatrywania zgłoszeń są najważniejsze i powinny się znaleźć w procedurze?
ł/ rozszerzenie katalogu spraw, które mogą być przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego o tematykę naruszeń regulaminów wewnętrznych, czasu pracy, mobbingu itp.
m/ zgłoszenie poufne a zgłoszenie anonimowe
n/ zgłaszanie nieprawidłowości oraz działania następcze z zachowaniem poufności danych
o/ spersonalizowany, w pełni bezpieczny i intuicyjny system obsługi zgłoszeń i naruszeń.
14. Ochrona sygnalistów:
a/ ile mamy czasu na potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia?
b/ jakie mamy obowiązki w związku z przyjęciem zgłoszenia?
c/ zakaz działań odwetowych na osobach dokonujących zgłoszeń.
15. Zakaz działań odwetowych:
a/ rodzaje działań odwetowych
b/ środki ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi.
16. Odpowiedzialność sygnalistów:
a/ odpowiedzialność administracyjna, cywilna, karna, dyscyplinarna
b/ wyłączenie odpowiedzialności sygnalisty.
17. Zagadnienia inne:
a/ kto odpowiada za prowadzenie rejestru zgłoszeń?
b/ jak długo przetwarzamy dane z rejestru?
c/ dodatkowe upoważnienia od administratora do przetwarzania danych osobowych w związku z organizacją procedury zgłoszeń wewnętrznych
d/ klauzula RODO – dodatkowa w związku z zapewnieniem wewnętrznego kanału zgłoszeń.
18. Konsultacje poszkoleniowe.