Zapraszamy Państwa na szkolenie , które ma za zadanie przygotować do sporządzenia Raportu o stanie zapewnienia dostępności. Do dnia 31 marca 2025r. każdy podmiot publiczny musi opracować raport, w jaki sposób spełnia minimalne wymagania w zakresie zapewnienia dostępności.
Szkolenie przede wszystkim wyjaśni najważniejsze problemy związane z Ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w kontekście przygotowania raportu.
Przedstawimy również najlepsze, sprawdzone już rozwiązania i dobre praktyki przy zapewnieniu dostępności.
Zbliżający się termin złożenia raportu, to moment aby przeprowadzić monitoring wdrażania dostępności i wykorzystać czas, aby wdrożyć rozwiązania nałożone na podmioty publiczne.
1. Nowy formularz Raportu o stanie zapewnienia dostępności.
2. Omówienie poszczególnych działów Raportu (działy I-V) – analiza, pomocne wskazówki i dobre praktyki.
3. Na co należy zwrócić uwagę przy opracowywaniu Raportu w 2025 roku i jak zweryfikować podjęte działania od momentu złożenia poprzedniego raportu w 2021 roku do przygotowania obecnego?
4. Najczęstsze błędy i nieprawidłowości po złożeniu ostatniego raportu o stanie zapewnienia dostępności w 2021 roku ( najliczniejsze nieprawidłowości w obszarze funkcjonalności strony internetowej, dostępność cyfrowa wymaga pilnej poprawy!).
5. Koordynator ds. dostępności i jego nowe zadania:
a/ analiza stanu dostępności,
b/ plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
c/ monitorowanie już wprowadzonych działań,
d/ aktualizacja planów działania,
e/ lista kontrolna,
f/ narzędzie do pracy koordynatora lub osoby wyznaczonej ds.dostępności – ankieta.
6. Wniosek/żądanie o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej – wzór i sposób przygotowania.
7. Realizacja wniosku o zapewnienie dostępności – procedura ich rozpatrzenia.
8. Brak możliwości zapewnienia dostępności.
9. Skarga na brak zapewnienia dostępności i jej konsekwencje.
10. Działania alternatywne przy braku dostępności – jak zapewnić?
11. Raport z audytu dostępności poszczególnych budynków pod kątem dostępności fizycznej, komunikacyjnej i sensorycznej – praktyczny warsztat!
12. Deklaracja dostępności stron internetowych – po korekcie.
13. Dostępność w zamówieniach publicznych – obowiązek podmiotów publicznych do stosowania przepisów dotyczących dostępności przy procedurach zakupowych – zgodnie z Ustawą „Prawo Zamówień Publicznych”.
a/ przykładowe zapisy o dostępności w Specyfikacji Warunków Zamówienia.
14. Wątpliwości i pytania w kwestii zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
a/ czy każdy podmiot publiczny może złożyć raport przez Portal Sprawozdawczy GUS (PS GUS)?
b/ czy koordynator dostępności wspólny dla kilku jednostek ma za zadanie wykonać zbiorczy raport o stanie zapewnienia dostępności dla wszystkich podmiotów, w których sprawuje swoją funkcję?
c/ kto powinien wypełnić formularz o stanie zapewnienia dostępności, jeżeli dany podmiot publiczny nie posiada koordynatora ds. dostępności?
d/ czy należy aktualizować raport, jeśli stan w nim wykazany ulegnie zmianie?
e/ co jest elementem obowiązkowym, a co dodatkowym deklaracji dostępności?
f/ czy stanowisko koordynatora ds. dostępności powinno być wyodrębnione czy też potraktowane jako zadanie dodatkowe i co z wynagrodzeniem za pełnienie tej funkcji?
g/ w jaki sposób raportować informacje w zakresie dostępności architektonicznej?
h/ czy budynki komunalne objęte są obowiązkiem raportowania dostępności?
i/ czy trzeba zapewnić dostępność w nieruchomościach wynajmowanych i nie będących własnością Skarbu Państwa?
j/ czym jest tzw. pomieszczenie techniczne, do którego nie trzeba zapewniać dostępności?
k/ kiedy należy zastosować tzw. ”wieloformularz” i czy jest to zależne od liczby budynków?
l/jak należy rozumieć „zapewnienie dostępności” w przypadku publikacji dokumentów w formie elektronicznej i papierowej?
15. Sesja pytań i odpowiedzi oraz konsultacje.