Celem szkolenia dotyczącego tematyki Regulaminu pracy i wynagradzania jest wskazanie prawidłowych zapisów, jakie powinny zawarte być w regulaminach.
W związku z nowelizacja Kodeksu Pracy, pracodawcy zobligowani zostali do dokonania zmian i uzupełnienia o nowe zapisy istniejących już w ich zakładach pracy regulaminów, a czasami wręcz opracowania zupełnie nowych dokumentów.
Postanowienia zawarte w regulaminach mają istotne znaczenie dla funkcjonowania organizacji, a ich naruszenie może stanowić wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym i wiązać się z koniecznością wstecznego naliczania – w wyniku kontroli PIP – należności pracowniczych.
Dlatego też bardzo ważne jest posiadanie takich regulaminów, w których zawarte zapisy i regulacje w pełni będą odpowiadać potrzebom pracodawcy w 2025 roku, a nie będą zbędnym przepisywaniem Kodeksu Pracy.
Szkolenie ma charakter praktycznych warsztatów, podczas których – krok po kroku – uczestnicy zapoznają, jak w prawidłowy sposób tworzyć regulamin pracy i wynagradzania oraz jak wprowadzać zmiany i aktualizacje w istniejących już dokumentach.
UWAGA!
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma w pakiecie materiałów przykładowy wzór:
a/ regulaminu pracy (firmy i jednostki publiczne)
b/ regulaminu pracy (jednostki oświatowe)
c/ regulaminu kontroli trzeźwości pracowników
d/ polityki antymobbingowej
I. REGULAMIN PRACY w 2025 roku – TWORZENIE I AKTUALIZACJA KLUCZOWYCH ZAPISÓW:
1. Najważniejsze zmiany w prawie pracy w kontekście Regulaminu Pracy w 2025 roku.
2. Nowe uprawnienia pracownika a zmiany w Regulaminie Pracy:
a/ prawo pracownika do równoległego zatrudnienia,
b/ zmiana formy zatrudnienia – uprawnienia pracownika do składania wniosków o formy zatrudnienia z bardziej przewidywalnymi lub bezpiecznymi warunkami pracy,
c/ prawo pracownika do szkoleń,
d/ prawo pracownika do równego traktowania i zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu.
3. Dodatkowe przerwy w pracy w Regulaminie Pracy.
4. Większa ochrona pracowników przed zwolnieniem a zmiany w Regulaminie Pracy.
5. Ochrona dla pracownika przed niekorzystnym traktowaniem przez pracodawcę – wprowadzenie w praktyce.
6. Poprawne zapisy w regulaminie pracy dotyczące kontroli trzeźwości.
7. Jak poprawnie określić w regulaminie pracy stosowanie monitoringu?
8. Jakie zapisy ująć w regulaminie w związku ze znowelizowanymi przepisami KP dotyczącymi równego traktowania i zakazu dyskryminacji?
9. Jak prawidłowo ustalić w regulaminie pracy problematykę czasu pracy, m.in. okres rozliczeniowy?
10. Jak prawidłowo zapisać w regulaminie pracy sposób udzielania urlopu na żądanie?
11. Regulacje dotyczące sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy i udzielania zwolnień od pracy. Poprawność zapisu wykorzystania 2 dni celem siły wyższej!
12. Umowa o pracę na okres próbny – zmiany w Regulaminie Pracy.
13. Umowa na czas określony oraz jej wypowiedzenie – zmiany w Regulaminie Pracy.
14. Większe uprawnienia pracowników i członków ich rodzin w Regulaminie Pracy.
15. Elastyczna organizacja pracy – wzór dokumentu – informacja dla pracownika o przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku o zastosowanie elastycznej organizacji pracy.
16. Regulacje w Regulaminie Pracy dotyczące organizacji pracy.
17. Regulacje w Regulaminie Pracy dotyczące urlopu wypoczynkowego i innych urlopów.
II. REGULAMIN WYNAGRADZANIA – KLUCZOWE ZAPISY:
1. Struktura wynagrodzeń.
2. Zasady naliczania i ustalania warunków wynagrodzenia.
3. Dodatkowe świadczenia i benefity.
4. Zmiana wynagrodzenia.
5. Terminy i sposób wypłaty.
III. NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W REGULAMINACH PRACY I WYNAGRADZANIA:
1. Błędna procedura ustalania regulaminów.
2. Brak zgodności z przepisami.
3. Zbędne przepisywanie Kodeksu Pracy i innych ustaw.
4. Brak konsultacji z pracownikami.
5. Brak zapisów w kwestii równego traktowania oraz zakazu mobbingu.
6. Dyskryminacja w wynagrodzeniu.
7. Niejasno określone przepisy regulujące stawki wynagrodzeń na danym stanowisku pracy.
8. Zmiana regulaminu bez wypowiedzenia zmieniającego.
9. Zbyt rzadkie aktualizacje regulaminów.
IV.WERYFIKACJA REGULAMINÓW PRACY I WYNAGRADZANIA:
1. Co jaki czas należy dokonywać rewizji Regulaminów?
2. Konsekwencje dla pracodawcy braku aktualizacji Regulaminów w związku ze zmianą przepisów prawnych.
V. TWORZENIE I AKTUALIZACJA REGULAMINÓW – KROK PO KROKU:
1. Jak przebiega proces tworzenia regulaminów?
2. Regularna aktualizacja – kiedy i jak ją wdrożyć?
3. Wykorzystanie opinii pracowników.
VI. OBOWIĄZKOWE ZAŁĄCZNIKI DO REGULAMINÓW, O KTÓRYCH NALEŻY PAMIETAĆ.
VII. SESJA PYTAŃ I ODPOWIEDZI – KONSULTACJE Z WYKŁADOWCĄ.