Procedury antymobbingowe w bankach spółdzielczych powinny być kompleksowe, uwzględniając specyfikę działalności i lokalny charakter banku. Obejmują one zasady zgłaszania incydentów, powoływanie komisji antymobbingowej, postępowanie wyjaśniające oraz sankcje za mobbbing. Kluczowe jest informowanie pracowników banku o procedurach i ich prawach.

W kontekście tych obowiązków szykują się dla pracodawców zmiany – nowe wyzwania, kóre kładą nacisk na nowe podejście do przeciwdziałania mobbingowi. Nowe przepisy zwiększają ochronę pracowników przed mobbingiem, a także zabezpieczają  przed nieprawdziwymi oskarżeniami.

Planowane zmiany rozszerzają też katalog obowiązków pracodawców m.in. o obowiązek aktywnego przeciwdziałania mobbingowi poprzez działania prewencyjne, wykrywanie i reagowanie, a także podejmowanie działań naprawczych i wsparcie dla osób dotkniętych mobbingiem.
Pracodawcy będą mieli 3 miesiące od wejścia w życie Ustawy  na dostosowanie się do nowych przepisów, ale warto już teraz rozpocząć przegląd istniejących w zakładzie pracy regulacji, aby później płynniej przejść do nowych wymogów i zminimalizować ryzyko ewentualnych sporów.

Alternatywą dla kosztownych i długotrwałych postępowań sądowych  związanych z mobbingiem  jest mediacja pracownicza, która jest polubowną metodą rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy. Jak pokazują statystyki, jest ona coraz częściej wykorzystywana przez pracodawców i przynosi pozytywne rezultaty.