Udział w zajęciach dedykowany jest osobom zajmującym się pracą w obszarach wprowadzania, obróbki i zestawiania danych w arkuszu kalkulacyjnym Excel. Szkolenie ma na celu podnieść możliwości i kwalifikacje uczestników z zakresu obsługi programu Excel. Skierowane jest zarówno do osób początkujących , jak i średniozaawansowanych.
Optymalizacja pracy w Excelu ma wiele zalet, w tym oszczędność czasu i możliwość automatyzacji procesów. Zmniejszenie rozmiaru pliku, usuwanie zbędnych danych oraz poprawa struktury arkusza mogą przyspieszyć pracę i ułatwić analizę danych.
Przedstawimy Państwu techniki, które zdecydowanie ułatwią obsługę arkusza Excel:
– pozwolą na efektywną pracę z danymi,
– ułatwią wizualizację danych,
– zwiększą wydajność i skuteczność wykonywania zadań,
– ograniczą ryzyko błędów.
1. Optymalizacja na etapie wprowadzania danych:
a/ wykorzystanie list niestandardowych przy wprowadzaniu danych
b/ walidacja danych na etapie ich wprowadzania
c/ wykorzystanie „pól rozwijanych” przy wprowadzaniu danych
d/ konstrukcja komunikatów błędów na etapie walidacji danych
e/ ochrona komórek przed modyfikacją
f/ problemy ze zgodnością typów wprowadzanych danych – konwersja typów danych, w tym zamiana „liczb tekstowych” na liczby prawdziwe
g/ problemy z formatami dat i czasów na etapie ich wprowadzania
h/ problem przekroczenie 24 godzin przy wprowadzania danych w zakresie czasu
i/ prawidłowe zaokrąglanie danych z użyciem funkcji ZAOKR()
2. Optymalizacja na etapie pracy w tabelach:
a/ tworzenie tabel (w znaczeniu odrębnego narzędzia Excela, a nie zestawu danych) w Excelu
b/ modyfikacja zakresu danych tabelarycznych
c/ konstrukcja funkcji i formuł przy pracy w tabelach
d/ odwołania między wieloma tabelami danych w skoroszycie
3. Optymalizacja na etapie pracy w obszarach komórek:
a/ formuły tablicowe w Excelu i ich zastosowanie
b/ funkcje tablicowe zwracające jeden lub wiele wyników
c/ przykłady użycia prostych i złożonych formuł tablicowych
d/ usprawnienie poruszania się w obszarze arkusza z użyciem klawiatury
e/ ergonomia na etapie wprowadzania danych
f/ przygotowanie danych – ułatwienia w trakcie zestawiania danych do dalszej prezentacji, w tym usuwanie zbędnych spacji
g/ unikanie błędów przy wadliwym formacie danych
4. Optymalizacja przy wizualizacji danych:
a/ zastosowanie formatowania warunkowego przy wizualizacji danych
b/ zastosowanie formuł w trakcie korzystania z formatowania warunkowego
c/ znajdowanie zduplikowanych wartości (lub unikalnych)
d/ wykorzystanie funkcji dla wizualizacji danych
e/ konsolidacja danych wieloarkuszowych
f/ podział (blokada) poziomy i pionowy ekranu dla wizualizacji danych
5. Optymalizacja wydruków danych:
a/ podział na strony – ręczny i automatyczny
b/ powtarzanie części danych na wydrukach
c/ nagłówki i stopki na wydrukach arkuszy
d/ tła, tytuły i nagłówki przy wizualizacji wydruków danych
6. Optymalizacja generowania grup danych:
a/ funkcje sortowania i filtrowania danych
b/ zaawansowane wielokolumnowe filtrowanie danych – filtrowanie niestandardowe
c/ użycie formuł przy filtrowaniu danych
d/ operacje na „przefiltrowanych” danych
e/ zaznaczanie, kopiowanie i wklejanie „przefiltrowanych” danych
f/ grupowanie i rozgrupowywanie danych
g/ duplikaty danych i ich usuwanie
h/ porównywanie grup danych – znajdowanie braków lub powielonych danych
i/ porównywanie tabel danych z użyciem funkcji
7. Optymalizacyjne narzędzia Excela w przykładach:
a/ narzędzie „Sumy częściowe”
b/ narzędzie „Szukaj wyniku”
c/ narzędzie „Tekst jako kolumny”
d/ narzędzie konsolidacji danych – łatwe tworzenie raportów okresowych
8. Sesja pytań i odpowiedzi – czas dla uczestników szkolenia.