Zakres szkolenia obejmuje tematykę dotyczącą obowiązków i uprawnień pracodawcy w 2025 roku, m.in.:
a/ obowiązki pracodawcy wobec nowo zatrudnianego pracownika,
b/ obowiązki i odpowiedzialność pracodawcy w stosunkach pracy,
c/ obowiązki i odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie przepisów o czasie pracy,
d/ obowiązek pracodawcy kierowania procesem pracy pracownika,
e/ obowiązki informacyjne o warunkach zatrudniania oraz w zakresie szkoleń pracowników,
f/ obowiązki informacyjne o możliwości awansu oraz wolnych stanowiskach pracy,
g/ uprawnienia pracodawcy do egzekwowania od pracownika zakresu jego obowiązków,
h/ dyscyplinowanie pracowników,
i/ powierzanie pracownikowi innej pracy niż określona w umowie o pracę,
j/ uprawnienie pracodawcy do prewencyjnej kontroli trzeźwości pracownika,
k/ uprawnienie pracodawcy do kontrolowania służbowej poczty elektronicznej pracownika.
I. OBOWIĄZKI PRACODAWCY:
1. Obowiązki wobec nowo zatrudnianego pracownika:
a/ umowa o pracę,
b/ obowiązek informacyjny o zakresie obowiązków,
c/ badania lekarskie,
d/ szkolenia z zakresu BHP,
e/ informacja o warunkach zatrudnienia.
2. Przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu.
3. Przeciwdziałanie mobbingowi.
4. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prowadzenie szkoleń pracowników w tym zakresie.
5. Informowanie pracowników o warunkach zatrudnienia oraz o zmianach w tych informacjach.
6. Informowanie pracowników m.in. o :
a/ możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy,
b/ możliwości awansu,
c/ wolnych stanowiskach pracy.
7. Udzielenie w formie papierowej lub elektronicznej, w terminie 1 miesiaca, odpowiedzi na wniosek pracownika o zmianę rodzaju umowy na umowę na czas nieokreślony lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy (np. zmianę rodzaju pracy lub zatrudnienie na pełny etat).
8. Prowadzenie i przechowywanie (w formie papierowej lub elektronicznej) dokumentacji pracowniczej:
a/ co obejmuje dokumentacja pracownicza?
b/ okresy i zasady przechowywania,
c/ dokumentacja elektroniczna i papierowa.
9. Przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy:
a/ obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy,
b/ zasady prawidłowego planowania czasu pracy,
c/ organizowanie pracy zatrudnionym pracownikom,
d/ przerwy w pracy.
10. Organizowanie na koszt pracodawcy, w godzinach pracy pracownika szkoleń niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na danym stanowisku (jeśli obowiązek taki wynika z przepisów prawa lub regulacji wewnętrznych).
11. Obowiązek prawidłowego i terminowego wypłacania wynagrodzenia zatrudnionym pracownikom.
II. UPRAWNIENIA PRACODAWCY:
1. Egzekwowanie od pracownika zakresu jego obowiązków.
2. Kierowanie procesem pracy pracownika i rozliczanie go z efektów pracy zleconej do wykonania.
3. Powierzenie pracownikowi, w uzasadnionych potrzebami pracodawcy sytuacjach, innej pracy niż określona w umowie o pracę przez okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym.
4. Zobowiązania pracownika do pozostawania (poza normalnymi godzinami pracy) w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę, w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę – dyżur.
5. Wprowadzenie prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników w celu zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób oraz ochrony mienia.
6. Kontrolowanie służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej) na zasadach określonych w przepisach prawa pracy.
7. Dokonywanie na zasadach i w granicach określonych przepisami prawa pracy, potrąceń z wynagrodzenia pracownika określonych sum pieniężnych.
8. Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna pracownika.
III. Konsultacje – pytania i odpowiedzi.