Obowiązek korzystania z e-Doręczeń obciąża podmioty publiczne już od 1 stycznia 2025 roku, natomiast podmioty niepubliczne (firmy, przedsiębiorcy) wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS, zobowiązane są do posiadania adresu do e-Doręczeń już od 1 kwietnia 2025 roku.
Poza firmami, adres do e-Doręczeń muszą mieć również inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, np. stowarzyszenia i fundacje.
Na szkoleniu szczegółowo zostaną omówione zagadnienia dotyczące m.in.:
a/ jak złożyć wniosek o adres do doręczeń elektronicznych (ADE),
b/ jakie są sposoby tworzenia ADE,
c/ jakie są zasady wpisu do bazy adresów do doręczeń elektronicznych (BAE),
d/ jak tworzyć korespondencję w ramach e-Doręczeń,
e/ jak wyznaczyć administratora skrzynki do e-Doręczeń,
f/ jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń – krok po kroku,
g/ techniczne aspekty (sposoby logowania, pieczęcie elektroniczne itp.)
1. Podstawy doręczeń elektronicznych:
a/ czym są doręczenia elektroniczne?
b/ ustawa o doręczeniach elektronicznych, rozporządzenie eIADS, nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych (listopad 2024r.), rozporządzenia wykonawcze do ustawy o doręczeniach elektronicznych,
c/ definicje i pojęcia z zakresu doręczeń elektronicznych,
d/ schemat doręczeń elektronicznych.
2. Przedsiębiorca a adres do doręczeń elektronicznych.
3. Wyłączenia od stosowania doręczeń elektronicznych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki dotyczącej prawa zamówień publicznych.
4. Jak urząd doręczy korespondencję przedsiębiorcy?
a/ wymogi formalne,
b/ rodzaje korespondencji,
c/ obowiązki podmiotu publicznego, w tym posiadanie ADE,
d/ rola i zadania operatora wyznaczonego,
e/ zadania podmiotu publicznego (jak doręczenia elektroniczne wpłyną na codzienne funkcjonowanie przedsiębiorcy i urzędu?).
5. Osoby fizyczne a adres do doręczeń elektronicznych.
6. Praktyczne aspekty publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego:
a/ dowody otrzymania i wysłania,
b/ chwila doręczenia korespondencji na gruncie kpa,
c/ opłaty,
d/ reklamacja przesyłek, w tym odszkodowanie za nieskuteczne doręczenie,
e/ tworzenie korespondencji w ramach e-Doręczeń – wymogi dla przesyłek i ich formatu,
f/ praktyczne aspekty tworzenia korespondencji,
g/ wysyłka masowa,
h/ przedsiębiorca poza granicami kraju,
i/ zastępstwo w przypadku nieobecności,
j/ zarządca sukcesyjny.
7. Baza adresów do doręczeń elektronicznych (BAE):
a/ podstawy funkcjonowania,
b /skutki prawne wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych -BAE,
c/ zasady wpisu do BAE,
d/ jak należy szukać informacji w BAE?
e/ dane przetwarzane w BAE.
8. Adres do doręczeń elektronicznych (ADE):
a/jak złożyć wniosek o ADE?
b/sposoby tworzenia ADE,
c/założenie skrzynki do doręczeń – krok po kroku,
d/elementy formalne wniosku o ADE dla przedsiębiorcy,
e/administrator skrzynki do doręczeń – praktyczne wskazówki wyznaczania,
f/rola i zadania administratora skrzynki do doręczeń.
9. Publiczna usługa hybrydowa:
a/ czym jest doręczenie korespondencji w trybie PUH?
b/ terminy wejścia w życie,
c/ jak w praktyce wygląda doręczanie korespondencji w tym trybie?
d/ rola i zadania operatora wyznaczonego,
e/ przesłanki doręczenia w trybie PUH,
f/ cennik.
10. Techniczne aspekty e-doręczeń:
a/ sposoby logowania,
b/ podpis elektroniczny/pieczęć elektroniczna,
c/ integracja systemów klasy EZD z e-doręczeniami,
d/ interfejs e-doręczeń.
11. E- doręczenia a ePUAP.
12. Praktyczne aspekty stosowania doręczeń elektronicznych w pytaniach i odpowiedziach.
13. Konsultacje z wykładowcą.
Uczestnicy szkolenia otrzymają:
Dokumenty/wzory:
– pełnomocnictwo dla administratora
– zakres obowiązków administratora