Adresaci szkolenia:
Szkolenie adresowane jest dla Głównych Księgowych Instytucji Kultury oraz pracowników organów nadzorczych i kontrolnych.
Cel szkolenia:
Szkolenie ma w sposób praktyczny wskazać wpływ przepisów rachunkowych, podatkowych, finansowych wprowadzonych przez ustawodawcę na zamknięcie 2024 roku w Instytucjach Kultury.
Obszerny materiał, który został dla Państwa przygotowany z tej tematyki wyjaśnia wiele problemów, które budzą wątpliwości interpretacyjne i są przedmiotem kontroli różnych organów i odpowiedzialności w zakresie naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Szkolenie dotyczące przedstawionych zagadnień ma w sposób praktyczny przybliżyć Państwu obowiązujące uregulowania prawne po zmianach.
Uczestnicy w ramach szkolenia otrzymają m.in.:
a/ instrukcję inwentaryzacyjną,
b/ procedurę wewnętrzną dotyczącą wprowadzenia karty kontroli dowodu księgowego oraz czynności dokonywanych po otrzymaniu dowodu,
c/ procedurę dotyczącą dekretacji dowodów księgowych,
d/ zarządzenie w sprawie instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych,
e/ zarządzenie w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości,
f/ procedurę wewnętrzną dotyczącą wprowadzenia zasad kontroli dokumentów,
g/ zarządzenie w sprawie zasad zawierania umów,
h/ zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji kasowej,
i/ umowę o udział w zajęciach organizowanych przez jednostkę kultury,
j/ przykłady wyliczeń – środki trwałe.
1. Działalność statutowa odpłatna i nieodpłatna oraz działalność gospodarcza w Instytucjach Kultury oraz ich wpływ na ewidencję księgową – wyjaśnienia.
2. Zasady rachunkowości, gospodarka finansowa i zakładowy plan kont, w tym ujęcie w świetle KSR 7 w księgach rachunkowych i sprawozdaniu:
a/ zdarzeń mających miejsce po dniu bilansowym,
b/ błędów z lat poprzednich,
c/ zdarzeń dotyczących zamykanego roku po dniu sporządzenia i zatwierdzeniu sprawozdania,
d/ plany finansowe Instytucji Kultury.
3. Omówienie wybranych zagadnień – wprowadzenie do ksiąg rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych i finansowych, w tym osiągniętych w roku 2024 przychodów i kosztów:
a/ przychody ( w tym dotacje podmiotowe, celowe, inwestycyjne),
b/ koszty,
c/ rozliczenia międzyokresowe
d/ schematy księgowań z wyjaśnieniami!
e/ przeksięgowanie na wynik finansowy,
f/ Fundusze w Instytucji Kultury.
4. Należności i zobowiązania oraz odsetki – wycena, windykacja i odpisy aktualizacyjne.
5. Środki trwałe wysoko i nisko cenne, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe w budowie, materiały, towary – źródła ich finansowania oraz ujęcie i ich ewidencja z uwzględnieniem ustawy o rachunkowości, KSR nr 11, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – po zmianach!
a/ środki trwałe – ich przyporządkowanie do 10 tys. zł. i powyżej 10 tys. zł.,
b/ wartości niematerialne i prawne – system OEM, BOX,
c/ środki trwałe w budowie (Inwestycje) wg nabycia i kosztów wytworzenia,
d/ materiały, towary, wydawnictwa (konto 014, konto 016, konto 018).
6. Inwentaryzacja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji:
a/ rodzaje, terminy, metody, organizacja i dokumentacja (wzory) z uwzględnieniem KŚT 2016, KSR nr 2 i KSR nr 11 – wybrane zagadnienia.
7. Skontrum w Bibliotece a inwentaryzacja – zasady.
8. E-sprawozdania finansowe w Instytucji Kultury:
a/ sporządzenie danych do sprawozdania – elektronicznie:
– wprowadzenie do sprawozdania finansowego,
– bilans i rachunek zysków i strat,
– sprawozdanie ze zmian w Funduszach,
– dodatkowe informacje i objaśnienia – załącznik do sprawozdania (tabele).
b/ badanie przez audytora – kiedy obowiązek?
c/ publikacja sprawozdania finansowego w MSiG lub brak publikacji.
9. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.